På Kollektivforums årskonferanse 2022 undersøkte vi dette fra flere perspektiver gjennom presentasjoner fra forskning og praksis:
- Hva innebærer det å tenke sosial bærekraft i kollektivplanlegging?
- Hvordan kan kollektivtransporten imøtekomme ulike brukerbehov og samtidig ulike samfunnsmål?
- Hva vet vi så langt om effekter og trender som følge av Covid-19 – og hva er veien videre?
- Hvordan påvirker ulike modeller for organisering utvikling og drift av kollektivtilbudet?
Konferansen ble arrangert 29.-30. mars 2022
Kollektivtransporten har en viktig rolle i et bærekraftig transportsystem, fra et klima- og miljøperspektiv så vel som et sosialt perspektiv. Utvikling av et konkurransedyktig kollektivtilbud i forhold til bilen er viktig for å nå nullvekstmålet. Samtidig fyller kollektivtrafikken en viktig rolle ved å sikre mobilitet, tilgang til tjenester og samfunnsdeltakelse for alle. Dette er ikke alltid omforenelig og prioriteringer må gjøres.
COVID-19 og endringene som følge av pandemien har skapt ytterligere utfordringer for kollektivtransporten – hva sier forskningen om effekter og trender så langt? Og hvordan påvirker organiseringen av kollektivtrafikken hva man kan få til og hvordan resultatet blir?
Program
(Programmet oppdateres fortløpende)
Tirsdag 29.mars kl. 09.00-15.30
Bærekraft er sentralt i alle aspekter ved kollektivtransporten. Samtidig er det et vidt begrep som kan være utfordrende å konkretisere. Her går vi nærmere inn på det sosiale perspektivet i bærekraft og bærekraftig utvikling. Hva innebærer det for kollektivtransporten? Hvordan hensynta og inkorporere det i planlegging av tilbud og løsninger?
- Hvordan kan teknologi være et verktøy for å sikre bærekraftig kollektivtransport med mennesket i sentrum? Elisabeth Skuggevik fra Statens vegvesen og Test Arena Kongsberg - City&Lab
- Sosial bærekraft i kollektivplanleggingen Ana Gil Solá, universitetslektor ved Göteborg universitet
- Sosial konsekvensanalyse i planlegging av metrobuss i byområdet Göteborg, Mölndal og Partille Sara Erikson regionutvecklare, Götaland
Hvordan skal kollektivtransporten organiseres og styres? Med utgangspunkt i funn fra et prosjekt om framtidig organisering av utvikling og drift av kollektivtilbud i Oslo kommune og Viken fylkeskommune ser vi nærmere på dette.
- Organisering og drift av kollektivtrafikken – muligheter og utfordringer Silvia Olsen og Andreas Kokkvoll Tveit, Transportøkonomisk institutt
- Kommentarer fra kollektivaktører Målfrid Vik Sønstabø, direktør Skyss/Vestland fylkeskommune, Terje Sundfjord, direktør Brakar, Jonny Berg, avdelingsleder Kollektiv og mobilitet, Samferdselsdivisjonen Troms og Finnmark fylkeskommune
«Når selvkjørende busser kommer da…» er en velbrukt frase, men de er ikke helt på plass enda til tross for mye forskning og utprøvinger. På årskonferansen oppsummerer vi status så langt, viktige kunnskapsbehov og hva som (kanskje) er veien videre. Du får høre det nyeste fra forskning og praksis, samt hva som rører seg på EU-nivå for å få fortgang i utviklingen og for å ivareta alle brukeres behov.
Ingrid Skogsmo, Forskningsleder VTI og leder av EUs CCAM klynge (samfunnsvirkninger og brukeraspekt)Gry Horne Johansen, Avdelingsdirektør, Myndighet og regelverk, Statens vegvesenMarianne Stølan Rostoft, Forskningsleder ITS, TØI
Knutepunkt til glede og besværKnutepunkt finnes i ulike former og kontekster og er bygd mange steder. Men hva kan egentlig kalles et knutepunkt og hvilken effekt har de på reiseatferden? I denne bolken får vi det nyeste fra forskningen og praksis. Vi har også invitert statlig hold til å kommentere på funn og erfaringer i lys av anbefalinger om samordnet areal- og transportutvikling.
- Knutepunkt er ikke nødvendigvis forbundet med lav bilbruk Aud Tennøy, Transportøkonomisk institutt
- Knutepunktutvikling i Bergen i tilknytning til bybanen v/Aslaug Aalen, Byplansjef Plan- og bygningsetaten Bergen kommune
- Knutepunktutvikling i Trondheim og presentasjon av metode for å vurdere nullvekst i kommuneplanens arealdel v/Trondheim kommune
- Kommentar fra statlig hold – hva innebærer funn fra forskningen for videre anbefalinger om areal- og transportutvikling v/Tore Leite, utredningsleder planavdelingen, KDD
Onsdag 30.mars
Effekter av endringer i kollektivtilbudet
Et nylig avsluttet forskningsprosjekt undersøkte hvordan styrke kollektivtransportens konkurransekraft, deriblant hvordan endringer i kollektivsystemene påvirker passasjertall, fremkommelighet, mv. Til denne bolken har vi også invitert kollektivaktører til å dele deres erfaringer med å planlegge og gjennomføre endringer i kollektivtilbudet. Hva gjorde de, hvordan fikk de det til, og hvordan gikk det?
- Effekter av endringer i kollektivtilbudet rundt om i Norge Aud Tennøy, Transportøkonomisk institutt
- Endringer i Drammen og Hønefoss v/Ørjan Skare, Brakar
- Endringer i Mo i Rana – suksess er ikke alltid overførbart fra en kontekst til en annen v/Bjørnar Klausen, Nordland fylkeskommune
Covid-19: Hvordan gikk det og hvordan går det så langt?
Covid-19 har påvirket reisene våre siden mars 2020. I denne bolken vil forskere presentere hva vi vet så langt, hvilke tendenser som tydeliggjør seg og hva som er viktig å følge opp på sikt.
- Trengselskostnader før og under pandemi Stefan Flügel, Transportøkonomisk institutt
- Kollektivtransport etter COVID: Reisevaner, reiseopplevelser og reisebehov i endring? Lars Böcker, Transportøkonomisk institutt
- Hjemmekontor og arbeidsreiser – endringer under pandemien og konsekvenser for kollektivtransporten på lengre sikt Susanne Nordbakke, Transportøkonomisk institutt
Dette er spørsmålet mange stiller seg. Flere selskaper opplever trangere økonomi og vurderer å kutte i tilbudet. Samtidig har flere satt i gang spennende tiltak for å styrke kollektivtransportens konkurransekraft og få opp bruken igjen. I denne bolken vil vi belyse spørsmålet fra ulike perspektiver og inviterer til en samtale om mulige veier videre.
- Kollektivtilgjengelighet og skjevfordelinger for ulike reisende i Osloregionen Erik Lunke, Transportøkonomisk institutt
- Hvor resilient er det kompakte byen når vi skal holde sosial avstand? Fitwi Wolday, Transportøkonomisk institutt
- Hvordan gjøre kollektivtransport attraktiv etter Covid-19? Funn fra et samarbeidsprosjekt mellom Agder fylkeskommune, Region Midtjylland og trafikkselskapet Midtrafik Ann Sherin Skollevold, Agder fylkeskommune
- Testing med billettering og prising: muligheter og utfordringer Mathias Molden, Kolumbus
- Innovasjon innen kollektivtransporten – mulighetsrom og utfordringer Ståle Hagen, leder Transport og Mobilitet KMPG