Kollektivforum i media
-
Derfor er brukte dieselbiler en del av løsningen
14.01.2021På bruktbilmarkedet troner fortsatt dieselbilen på topp, spesielt i distriktene.
-
Anskaffelse av Rammeavtaler for utredninger, analyser og modell- og metodeutvikling
14.01.2021<b>TRANSPORTØKONOMISK INSTITUTT</b> NO959056773MVA GAUSTADALLEEN 21 OSLO 0349 NO Telefon: +47 99257620 E-post:
-
Sjekk den utviklingen!
14.01.2021Den elektriske andelen kommer til å lande på godt over 90 prosent, ifølge beregninger vi har fått laget av <b>Transportøkonomisk institutt</b> (<b>TØI</b>).
-
«Ny E6 til Åsen gir svært stor miljøskade»
12.01.2021Planen for E6 Kvithammar-Åsen kommer snart til politisk behandling i Stjørdal. Naturvernforbundet engasjerer seg i saken av hensyn til natur og miljø i vid forstand, herunder klimaet.
-
Ut mot bløff-anklagene: - Vet ikke om de har fulgt med
12.01.2021I et innlegg anklager Arbeiderpartiet Folkeaksjonen Nei til mer Bompenger (FNB) for å være en politisk bløff. FNB-gruppeleder Bjørn Revil mener at kritikken ikke treffer.
-
Innlegg: Bilutslippene må ned - slik kan det gjøres uten å skape nye opprør
12.01.2021Beregninger som <b>Transportøkonomisk institutt</b> (<b>TØI</b>) har gjort for Naf viser at det kan være så mye som to millioner nullutslippsbiler på norske
-
Dronene inntar varetransporten
12.01.2021Fremtidens bylogistikk. Det kan høres traust og byråkratkjedelig ut. Men si at varetransport skal skje med droner, ikke varebiler, så smaker det straks mer fugl, bokstavelig talt.
-
På tide å kalle spaden en spade
11.01.2021KOMMENTAR: «Realiteten er at både 'veibruksavgiften' og 'CO2-avgiften' fungerer som avgifter på CO2-utslipp: Om fru Glad ikke slipper ut CO2 når hun kjører, betaler hun heller ingen 'veibruksavgift'»,
-
Framkommelighetstiltak for buss:
11.01.2021<b>TØI</b>-rapporten viser at kjøretidsdata er godt egnet for å dokumentere framkommelighetsproblemene og at ulike mål på framkommelighet stort sett
-
Forsterket innsats kan gi langt færre trafikkdrepte
11.01.2021FORSKNING: «Fortsetter man dagens politikk, kan antall trafikkdrepte komme ned mot 80 i 2030», skriver artikkelforfatteren. «Forsterker man innsatsen i trafikksikkerhetstiltak, kan antall drepte i 2030 komme ned mot 50.»
-
Problemet er privatbiler, ikke mangel på vei
08.01.202150 000 biler kjører over Sluppen hvert døgn. Det er altfor mye. Vi blir ikke kvitt køene og bedrer ikke trafikksikkerheten ved å bygge ut mer vei.
-
Øykommune inviterer innbyggerne til å bli Uber-sjåfører - det liker Norges Taxiforbund dårlig
08.01.2021Forsker Jørgen Aarhaug ved <b>Transportøkonomisk institutt</b> (<b>TØI</b>) kan godt forstå at kommunen leter etter alternative løsninger. -
-
Her kan sonene uten fossile biler komme. Aktuelt å utvide til nye deler av Oslo
08.01.2021Byråd Lan Marie Berg (MDG) er kjempeglad for at regjeringen åpner opp for fossilfrie soner i Oslo. Hun mener at tiltaket er viktig for å oppnå en utslippsfri by. Flere opposisjonspartier er bekymrede.
-
Varebiler kan bli byttet ut med droner
08.01.2021Droner og hentebokser skal få ned utslipp og trafikken av halvfulle vare- og lastebiler som suser rundt på småveier med pakker til folk.
-
Nå skal de fattige nektes å kjøre bil
07.01.2021I klimaplanen regjeringen legger frem vil det tillates at det innføres nullutslippssoner der bensin- og dieselbiler ikke kan kjøre. Dette vil i praksis nekte de fattige å kjøre bil.
-
«Hafast - ikkje eit spørsmål «om», men «når» og «korleis»?»
07.01.2021«Skal du bygge bedrift, må du bygge samfunn skal du bygge samfunn må du bygge samferdsel», sa bedriftsleiar Idar Ulstein då Eiksundsambandet vart opna i 2008.
-
Nytt lovforslag vil regulere elsparkesykkelmarkedet
05.01.2021Oslo kommune bymiljøetaten er eier og <b>TØI</b> ved Nils Fearnley er prosjektleder.... <b>Transportøkonomisk institutt</b> har redaktøransvar og Statens vegvesen og...
-
Gode forslag til norske regler for elsparkesykkel
05.01.2021FORSKNING: Elsparkesykler har siden de ble innført medført mye kaos i bybildet og mange skadde i trafikken, bl.a. i Oslo. Et nytt norsk regelverk for å minimere disse ulempene er derfor nå på høring.
-
Hvordan fungerer en optimal tunnel i fremtiden?
04.01.2021I 2016 utga <b>Transportøkonomisk Institutt</b> (<b>TØI</b>) en rapport som kartla kjøretøybranner i norske veitunneler mellom 2008 og 2015.
-
Uheldige følger av en ufullstendig skaderegistrering
04.01.2021Politiet registrerer langt fra alle trafikkulykker og -skader. Når myndighetene planlegger trafikksikkerhetstiltak, legger de likevel denne statistikken til grunn. Da er det nesten umulig å undersøke virkningene av tiltakene.
-
Ny E6 til Åsen gir svært stor miljøskade
04.01.2021<b>Transportøkonomisk institutt</b> har påvist at større og bedre veger gir mer trafikk.
-
Protesterer på at E16 ikkje vert rekna som samfunnsnyttig
04.01.2021institutt (<b>TØI</b>), Harald Minken.... Minken ved <b>TØI</b> seier alle tener på at ein prioriterer etter samfunnsøkonomisk nytte. -
-
Det er kryssa som er farlegast for syklistar
03.01.2021Diskusjonar om tilrettelegging for meir sykling handlar oftast om sykkelstrekningar. Kryssutforming blir i lita grad omtalt sjølv om dei fleste sykkelulykkene skjer i og i tilknyting til kryss.
-
I år har 17.000 nordmenn fått en helt unødvendig bot
30.12.2020Ifølge en gransking av norske dødsulykker mellom 2011 og 2015 som Transportøkonomiske Institutt (<b>TØI</b>) har foretatt, skyldes mellom 2 og 4
-
Hva skjer med bilen når den er levert til vraking?
30.12.2020Han er forsker ved <b>Transportøkonomisk Institutt</b>, og hovedforfatter av rapporten «Vrakpant som klimatiltak», publisert i 2013.
-
Lasse Fridstrøm tildelt "Buddy-prisen"
30.12.2020Årets Buddy har lang fartstid som direktør, samfunnsøkonom og forsker hos <b>Transportøkonomisk Institutt</b> -... <b>TØI</b>.... Uten <b>TØI</b> hadde Norsk elbilforening og...
-
Elbilforeningens ærespris til TØIs Lasse Fridstrøm
29.12.2020NYHET: Lasse Fridstrøm, forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI), er utropt som vinner av Norsk elbilforenings ærespris for 2020.
-
Ny infrastruktur gir begrensede produktivitetsvirkninger for norsk næringsliv
28.12.2020Dette er noen av funnene i doktorgradsavhandlingen til seniorforsker Rasmus Bøgh Holmen ved <b>Transportøkonomisk institutt</b>.
-
No kan det bli fleire lange køyretøy på Rv7
23.12.2020Samferdselsdepartementet opnar opp for bruk av modulvogntog på norske riksvegar.
-
Nye forskningsprosjekter til TØI
22.12.2020Nye forskningsprosjekter til <b>TØI</b>.... <b>TØI</b>-forskere har sikret seg prosjekter til over 50 millioner kroner i tildelingsrunden fra Norges forskningsråd som...
Om kollektivforum
Kollektivforum er en møteplass for bedrifter og organisasjoner som driver med kollektivtransport. Transportøkonomisk institutt (TØI) er forumets sekretariat. Kontakt oss gjerne!