For å kunne tilby et attraktivt reisetilbud må kollektivtransporten struktureres i et nettverk. Nettverket bør inngå i et hierarki som gjør at lange distanser kan gjennomføres uten for mange stopp. Dette må tilpasses arealbruken og de definerte regionale knutepunktene. I utgangspunktet er det tre nivåer som gjelder: Det lokale nivået i byen, det regionale nivået i et større byområde, og et overordnet nivå mellom regioner. I mindre byområder er ofte bare to nivåer relevante.
Arbeidsseminaret fant sted i CIENS Toppsenter i Forskningsparken i Oslo.
Program for dagen og lenke til presentasjonene
Kl 10 |
Velkommen Njål Nore, TØI |
10.15 – 12.00 |
Prinsipper for rolledeling mellom transportmidlene Rett virksomhet på rett plass – ABC-prinsippene som rettesnor for å samordne areal- og transportstrukturen. Njål Nore og Tineke de Jong, TØI Rolledelingen mellom kollektivartene i Oslo byområdet. Hva legges det opp til i Ruters langtidsplan K2016 og i KVU for Oslonavet? Iver Wien, Ruter Erfaringer fra utlandet: Superbuss som ryggrad i kollektivsystemet. Steinar Simonsen og Øystein Ristesund, Statens vegvesen |
12.00-12.45 | Lunch |
12.45-14.30 |
Kollektivplanlegging i praksis: Refleksjoner fra aktørene Samvirke mellom lokalbusser og Bussmetroen i Kristiansand. Egil Strømme, Vest-Agder fylkeskommune Refleksjoner og erfaringer fra Møre og Romsdal: Utvikling av kollektivnettet Rolf Stavik, Møre og Romsdal fylkeskommune Samlet diskusjon og erfaringsutveksling fra deltagerne etter hvert innlegg |