Kollektivtransport er for mange et naturlig valg på lange distanser, men det gir mindre fleksibilitet når det gjelder reisetidspunkt, ruter og valg av reisemål. Sykkel er derimot en fleksibel og rask transportform i byer, og kan fungere som tilbringertransport til kollektivknutepunkter dersom de ligger utenfor gangavstand. Sammen har de to transportmidlene et ubenyttet potensiale til å løse det kjente ‘first last mile’ problemet for å konkurrere med bilen.
Hva er potensialet for å bruke sykkel som en ‘mater’ til kollektivtransport? Når konkurrerer de med hverandre? Og hva kan vi lære av erfaringene fra Nederland - hvor 50 prosent av de togreisende sykler til stasjonen, og hvor kombinert tog- og sykkelbruk vokser med 5 prosent i året?
Program for dagen og lenke til presentasjonene
09.45 | Morgenkaffe |
10.00 | Introduksjon til seminaret - Tineke de Jong, TØI |
10.15- 12.00 |
Forskning på samspill mellom sykkel og kollektivtransportTransit and cycling – competition, synergy or both? - Ronald Kager, Universitetet i Amsterdam. Bygdebike – potensiale for bysykkel på Ås - Hanne Beate Sundfør, TØI Nytte av sykkelparkeringstiltak - Nils Fearnley, TØI |
LUNSJ | |
12.45 – 15.00 |
Hvordan få til en helhetlig sykkel- og kollektivplanlegging i praksis?Samspill mellom sykkel og kollektiv i Osloområdet - Trude Flatheim, Ruter Casediskusjoner: Utvikling av nytt kollektivknutepunkt: Skien som case - Kjersti Berg, Telemark fylkeskommune Tilrettelegging for sykkel på Oslo S – Ellen Haug, Rom Eiendom Strategi for sykkelhotell ved norske togstasjoner - Sefrid Jakobsen, Jernbaneverket |