logo

30 km/t som fartgrense i by: hvordan kan det påvirke kollektivtransporten?

Hvilke fordeler, utfordringer og usikkerheter har vi erfart så langt, og hva trenger vi mer kunnskap om?

Om seminaret

De senere årene har en rekke byer i Europa innført generell fartsgrense 30 km/t i store deler av eller hele byen. Målet er triveligere, livligere og mer behagelige byer for innbyggere og besøkende, at det skal bli mer effektivt og behagelig å gå, sykle og reise kollektivt, samt å redusere antall trafikkulykker. Da særlig alvorlige ulykker som involverer gående og syklende.

I Norge har flere byer tilsvarende innført 30 km/t i større deler av sine bolig- og sentrumsområder, og andre norske byer diskuterer og/eller forbereder lignende tiltak. Samtidig som stadig flere slutter opp om 30 km/t som generell fartsgrense, er det fortsatt viktige diskusjoner om effekten og konsekvensene av tiltaket. Her hjemme dreier èn av dem seg om hvordan en generell fartsgrense 30 km/t vil påvirke kollektivtransporten.

PROGRAM

Generell fartsgrense 30 km/t og bærekraftig utvikling ved Aud Tennøy, TØI 

Presentasjon (pdf) og opptak

Erfaringer fra Helsinki ved Roni Utrainen, Helsinki kommune (på engelsk)

Presentasjon (pdf) og opptak

Tanker om 30 km/t som generell fartsgrense og ny tilnærming til fartsgrensekriteriene i tettbygd strøk ved Odd Anders Magnussen, SVV

Presentasjon (pdf) og opptak

Norske erfaringer og refleksjoner 

Kommentar fra et kollektivselskap ved Tage Wærdahl, Ruter

Presentasjon (pdf) og opptak

Erfaringer fra Midtbyen i Trondheim ved Bjørn Grimsmo, Trondheim kommune

Presentasjon (pdf) og opptak

Erfaringer Kvadraturen i Kristiansand ved Roar Midtbø Jensen, SVV

Presentasjon (pdf) og opptak

Om kollektivforum

 

Kollektivforum er en møteplass for bedrifter og organisasjoner som driver med kollektivtransport. Transportøkonomisk institutt (TØI) er forumets sekretariat.  Kontakt oss gjerne!

Besøks- og postadresse: Transportøkonomisk institutt, Gaustadalléen 21, 0349 Oslo   -  Tlf. 22 57 38 00, Faks. 22 60 92 00
E-post: toi@toi.no  -  Kart  -   Ansvarlig redaktør: Harald Aas