Om seminaret
De senere årene har en rekke byer i Europa innført generell fartsgrense 30 km/t i store deler av eller hele byen. Målet er triveligere, livligere og mer behagelige byer for innbyggere og besøkende, at det skal bli mer effektivt og behagelig å gå, sykle og reise kollektivt, samt å redusere antall trafikkulykker. Da særlig alvorlige ulykker som involverer gående og syklende.
I Norge har flere byer tilsvarende innført 30 km/t i større deler av sine bolig- og sentrumsområder, og andre norske byer diskuterer og/eller forbereder lignende tiltak. Samtidig som stadig flere slutter opp om 30 km/t som generell fartsgrense, er det fortsatt viktige diskusjoner om effekten og konsekvensene av tiltaket. Her hjemme dreier èn av dem seg om hvordan en generell fartsgrense 30 km/t vil påvirke kollektivtransporten.
PROGRAM
Generell fartsgrense 30 km/t og bærekraftig utvikling ved Aud Tennøy, TØI
Erfaringer fra Helsinki ved Roni Utrainen, Helsinki kommune (på engelsk)
Tanker om 30 km/t som generell fartsgrense og ny tilnærming til fartsgrensekriteriene i tettbygd strøk ved Odd Anders Magnussen, SVV
Norske erfaringer og refleksjoner
Kommentar fra et kollektivselskap ved Tage Wærdahl, Ruter
Erfaringer fra Midtbyen i Trondheim ved Bjørn Grimsmo, Trondheim kommune
Erfaringer Kvadraturen i Kristiansand ved Roar Midtbø Jensen, SVV