logo

Kollektivforum i media

  • Foreldre med dårlig tid er verstingene

    16.08.2018

    Denne uken er det ulykkes-topp. De siste fem årene er 84 barn mellom null og 14 år skadet i trafikken i skolestartmåneden august.

  • - Fullt brukelig TØI-rapport

    16.08.2018

    KOMMENTAR: Erling Sæther sier vår rapport er ubrukelig. Det er slett ikke sant.

  • Senk farten - se opp for skolebarn!

    15.08.2018

    Bilførere må være ekstra oppmerksomme i forbindelse med skolestart, advarer NAF. De siste fem årene er 84 barn mellom 0 og 14 år skadet i trafikken i august. Det er samme måned som skolestart.

  • Hvilken verdi vi gir barns lek vil si noe om hvem vi er som mennesker

    14.08.2018

    Barns lek vurderes både å ha instrumentell verdi og egenverdi i den nye, norske rammeplanen for barnehagen. Det kan by på utfordringer. Om lek har egenverdi eller nytteverdi diskuteres ofte når tema er barns lek i barnehagen.

  • Fleksibel arbeidsdag

    13.08.2018

    Bør vi jobbe hjemme eller på kontoret? Av Jan Kristian Karlsen Den amerikanske sosiologen, forfatteren, redaktøren og professoren ved Harvard, Daniel Bell, hevdet allerede i 1970-årene at ordninger med faste arbeidstider gikk mot slutten.

  • Frykter ladekaos for hundertusener av elbil-eiere

    13.08.2018

    I 2025 skal alle nye biler være nullutslippsbiler. Det gjør NAF bekymret for at så mange som 650 000 norske bileiere ikke vil ha mulighet til å lade doningen hjemme.

  • Leier båter for hundretusener til Arendalsuka

    11.08.2018

    Av Julia Loge. Publisert 11. august 2018 Blant de 556 arrangørene i løpet av uken kan Universitetet i Bergen vise seg fram med en 48 meter høy seilskute.

  • Ikke fullt så feil, dette klimaregnskapet vårt - Samferdsel

    10.08.2018

    Tusen takk, Erling Sæther, for et saklig og interessant innlegg i Samferdsel . Det gleder oss å se at forskningen vår blir lagt merke til - og skaper debatt. Det holder oss skjerpet. Når det er sagt, er vi naturligvis ikke enig i kritikken din.

  • «Det er svært upresist å kalle innsparingene for effektivisering, når det er ansatte som betaler for konkurranseutsettingen»

    10.08.2018

    NHO trikser med tallene som viser fordelene med konkurranseutsetting av bussruter, skriver Helene Bank i For Velferdsstaten. NHO er utrettelig i å skaffe seg tall for å påstå fordeler med konkurranseutsetting.

  • Priv til red. Slik ble politikerne lurt for 8.2 milliarder avgiftskroner på bil

    10.08.2018

    Statens inntekter fra personbiler er blitt halvert siden 2008. Åtte av de 11 årlig «tapte» milliardene skyldes dreiningen innen salget av bensin- og dieselbiler, mens elbilene står for tre milliarder. Er politikerne lurt? Er det payback-time?

  • Det er 340 av dem på norske veier - og de virker

    10.08.2018

    I år er det fem år siden kampanjen startet. De første skiltene kom opp i 2013 og nå er det 340 av dem rundt omkring på norske veier. Budskapet retter seg til både bilister og syklister og oppfordringen er enkel: Del veien.

  • Slik beregnes de norske bilavgiftene

    10.08.2018

    Bilavgiftene bestemmer våre bilvalg. I 2017 var nybilavgiften 71.352 kroner i snitt - med null for en elbil og gjerne over 150.000 kroner for en populær SUV. Spriket er enormt mellom modellene. Og det kan bli veldig mye større.

  • Fullelektrisk Arendalsuke

    09.08.2018

    Det er ingen tvil om at elektrifisering, fornybar energi og klima blir topptemaer under Arendalsuka. Her er en liste med noen av de arrangementene vi mener det er viktig å få med seg.

  • Priv til red. Lovfestet rett til lading av elbil

    09.08.2018

    Om sju år skal alle nye biler være nullutslippsbiler, men Norge har ikke en ladeinfrastruktur som står i stil med elbil-ambisjonene. Hvordan kan vi bygge flere ladestasjoner raskere? Hvor mange bør vi bygge?

  • - Ubrukelig TØI-rapport

    09.08.2018

    - TØI-rapporten opererer med feil klimaregnskap for lastebil- og næringstransport i Oslo. Den er ubrukelig. Det hevder partner i Flowchange AS, Erling Sæther.

  • - Fylket kan gå på en stjernesmell

    09.08.2018

    - Ved å finansiere Nordøyvegen over 40 år kan fylket gå på en stjernesmell. Det sier assisterende direktør ved Transportøkonomisk institutt, Kjell Werner Johansen. (Smp:) Johansen har selv vært på Nordøyane og fått prosjektet presentert.

  • Feil klimaregnskap for næringstransport i Oslo - Samferdsel

    08.08.2018

    Med stor interesse har jeg lest TØI rapport 1622/2018 om kunnskapsgrunnlag for klimavennlig næringstrafikk i Oslo. Som vanlig leverer TØI god og grundig kunnskap om kjøretøypark, vareslag og varestrømmer.

  • Slik jobbes det mot jernbane i Nord-Norge

    08.08.2018

    og skjer mye merkelig rundt Nord-Norgebanen (NNB). Om slike ting skjer rundt lignende prosjekter i sør, vet jeg ikke.

  • Norske bilselgere tror fremtiden er elektrisk

    08.08.2018

    Forskere ved TØI har i samarbeid med forskere ved KTH og RISE/Victoria AS i Sverige gjennomført en spørreundersøkelse blant 1000 bilkjøpere i Sverige og Norge. Den norske studien omfatter også samtaler med bilselgere.

  • Norske bilselgere får skryt

    08.08.2018

    Norske bilselgere får gode skussmål fra landets bilkjøpere, i en ny rapport fra Transportøkonomisk Institutt. Men særlig elbil-kjøperne har bestemt seg for hva de skal ha lenge før de kommer til butikken.

  • Mer attraktiv busstransport er selve løsningen

    07.08.2018

    Næringsforeningen i Drammensregionen har tidligere gjennom flere kronikker og konferanser understreket behovet for et konkurransekraftig, bedre og mer omfattende kollektivtransporttilbud i Drammensregionen.

  • Advarer mot ulovlig trimming: - Livsfarlig

    06.08.2018

    Så mange som én av tre gjør det. De skal egentlig ikke gå fortere enn 45 kilometer i timen etter norske regler, men i praksis er det mange mopeder som med god margin bryter den grensen. Det gjør de fordi de er trimmet.

  • App vil gjøre Helsinki bilfritt

    05.08.2018

    Whim samler transportmidler og bildeling i én mobilapplikasjon mot en månedlig sum. Noen har solgt bilen sin, men appen må jobbe for å bli et reelt alternativ til å eie bil.

  • Har kontrollert 12 millarder kjøretøy

    05.08.2018

    De første fotoboksene dukket opp langs norske veier i 1988. Bare siden 2005 har de "tatt" 1,5 millioner bilister for fortkjøring og delt ut bøter for 3,7 milliarder kroner.

  • Én av tre trimmer mopeden og Trygg Trafikk advarer: - Trimming kan få fatale konsekvense

    02.08.2018

    BROOM.NO] De skal egentlig ikke gå fortere enn 45 kilometer i timen, men i praksis er det mange mopeder som med god margin bryter den grensen. Det gjør de fordi de er trimmet.

  • Tettere på politikerne

    01.08.2018

    På høstens Transport & Logistikk blir det tatt grep for å knytte deltakere, næringsliv og politikere tettere sammen. Se hele de spennende programmet her. 22. og 23.

  • Tvinges til bedre køkultur

    01.08.2018

    Mange har stått i kø i sommer, og noen har sikkert irritert seg. Når vi blir flere, må vi stå i kø på en annen måte. Aner vi starten på en ny norsk køkultur?

  • Jobbsykling mer vanlig vest i Oslo enn på østkanten - Samferdsel

    31.07.2018

    Vår studie av arbeidsreiser i Oslo viser et klart skille mellom øst og vest når det gjelder bruk av bil og sykkel. I vest er det en større andel som sykler og en mindre andel som bruker bil enn i øst.

  • Advarer mot ulovlig trimming: - Det er livsfarlig!

    31.07.2018

    Så mange som én av tre gjør det. De skal egentlig ikke gå fortere enn 45 kilometer i timen, men i praksis er det mange mopeder som med god margin bryter den grensen. Det gjør de fordi de er trimmet.

  • Advarer mot ulovlig trimming: - Livsfarlig

    30.07.2018

    Så mange som én av tre gjør det. De skal egentlig ikke gå fortere enn 45 kilometer i timen, men i praksis er det mange mopeder som med god margin bryter den grensen. Det gjør de fordi de er trimmet.

Om kollektivforum

 

Kollektivforum er en møteplass for bedrifter og organisasjoner som driver med kollektivtransport. Transportøkonomisk institutt (TØI) er forumets sekretariat.  Kontakt oss gjerne!

Besøks- og postadresse: Transportøkonomisk institutt, Gaustadalléen 21, 0349 Oslo   -  Tlf. 22 57 38 00, Faks. 22 60 92 00
E-post: toi@toi.no  -  Kart  -   Ansvarlig redaktør: Harald Aas